Päls och dun

Jag gillar inte päls. Jag tycker att det är fult och så tycker jag inte att man ska döda djur som man inte äter upp. Det allra fulaste är rävboa (vad heter det egentligen i plural?? Boor tydligen) där tassarna och huvudet sitter kvar.
Med tanke på att jag äter kött så tycker jag att skinn är okej eftersom man på så sätt inte låter något gå till spillo. Fårskinnspäls är väl också okej av samma argument.

Men när jag såg bilderna på de stackars fåglarna som blev plockade fem gånger under sin livstid så kändes inte mitt duntäcke och nya dunjacka särskilt rolig. Fy så hemskt det måste vara. De jämförde det med att rycka av allt hår på huvudet på en människa. Frågan är hur man bäst kommer tillrätta med detta problem, sluta köpa produkter som innehåller dun eller börja äta mer anka? Om efterfrågan på ankkött stiger kraftigt blir de ju tvungna att avliva fåglarna innan de plockar dem.

De värsta är att jag tror att denna fråga kommer att dö ut i media betydligt snabbare än ICAs köttfärsskandal.

Inga kommentarer: